Vores Varde Medarbejderportal
u
Telefonbog
s
Søg

Følg denne side

Få en e-mail tilsendt når der sker væsentlige ændringer på denne side.

Intranettet lukker for ekstern adgang

Denne nyhed er publiceret den 19. February 2019


Fra 1. april kan man ikke længere tilgå Vores Varde fra eksterne netværk.

Fra og med fredag den 1. april lukker intranettet (voresvarde.dk) for ekstern adgang.

Fremover vil der derfor udelukkende være adgang til kommunens intranet ved at være koblet op på det officielle administrative netværk ”adm-w”.

Arbejder du hjemmefra, eller er du ude af huset i et par timer, vil du fortsat kunne skaffe dig adgang til voresvarde.dk via VPN-opkoblingen (Cisco Anyconnect).

Hvis du har en bærbar computer eller hjemmearbejdsplads og ikke ved, om du kan tilgå VPN, kan du bestille en VPN-løsning. Bestilling foregår gennem den person i din afdeling, der er ansvarlig for Kvikservice.

Har du nogen øvrige spørgsmål til det tekniske, så gå ind på Servicedesk, hvor du logger ind med det samme login, som du bruger til at komme på din computer om morgenen. I Servicedesk kan du oprette en sag og på den måde komme i kontakt med IT-afdelingen.

 

Flytning af indhold

Det er hver enkelt afdelings ansvar at finde ud af, om man har ting liggende på Vores Varde, der skal kunne tilgås udefra og derfor fremover bør ligge et andet sted.

Vær opmærksom på, at indhold kun bør flyttes til kommunens hjemmeside (vardekommune.dk), hvis indholdet er relevant for borgere eller virksomheder.

Er indholdet udelukkende medarbejderrettet, skal det ikke ligge på hjemmesiden.

 

Hvorfor lukker intranettet for offentlig adgang?

Intranettet lukkes primært af den grund, at et åbent intranet giver kommunen en øget sårbarhed i forhold til hackerangreb. Det var en af konklusionerne i en sikkerhedstest, kommunen fik foretaget i 2018.

Desuden er der medarbejdere med særligt borgerrettede jobfunktioner, der på nuværende tidspunkt kan søges frem med foto og kontaktinfo gennem intranettet. Disse medarbejdere skal i højere grad kunne skærmes fra ubehagelige henvendelser.

Derudover er der også det hensyn, at et intranet i den optimale verden bør være et sted, hvor medarbejderne trygt kan erfaringsudveksle med hinanden. Dette potentiale bliver ikke udnyttet optimalt, så længe alle uden for organisationen kan se, hvad man deler med sine kollegaer.